hoe lang duurt het om te wennen aan koffie zonder suiker ???

ik drink heel veel koffie met een lading suiker erin.
steeds meer mensen in mijn omgeving zijn gestopt met de suiker in de koffie.
ik vind het echt heel erg vies zonder.

stel ik stop nu met de suiker in de koffie,
hoe lang duurt het dan voordat je daar aan went en de koffie wel echt weer lekker word.
kan je daar echt snel aan wennen ?

14 jaar geleden
in: Dranken
8.6K

Het beste antwoord

Naar aanleiding van een tip van een goede vriend heb ik mijn suiker afgebouwd van twee volle scheppen per (klein) kopje koffie, naar nul.

Eerst heb ik geen twee scheppen suiker meer genomen, maar 1 en driekwart. Ik proefde geen enkel verschil.

Dat heb ik een week zo gedaan. Daarna weer een kwart eraf, dus anderhalf schepje suiker in de koffie. Ook nu was er geen enkel verschil te proeven. Ook dit deed ik een week lang.

Daarna 1 en een kwart schepje, daarna 1 schepje, daarna driekwart schepje, daarna een half schepje, toen een kwart schepje.

Toen durfde ik niet meteen naar nul. Ik heb dus eerst nog een week ingelast met een paar korrels suiker per kopje. Toen pas naar de nul.

Gevolg: al die tijd is de koffie voor mij precies hetzelfde blijven smaken als voorheen. Ik proef werkelijk geen enkel smaakverschil tussen koffie met twee volle scheppen suiker destijds, en koffie zonder suiker nu.

Maar nu vind ik koffie met suiker echt smerig!

Als je van je suiker af wilt, kun je het dus op deze manier doen. Het duurt wat langer, maar daar staat tegenover dat je nergens "doorheen moet".

Voor mij heeft deze tip uitstekend gewerkt - wie weet voor jou ook.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Je bent daar echt snel aan gewend.
Ik heb het zelf ook gedaan, van 2 naar 1 klontje.
Als ik nu weer 2 klontjes pak, dan is die koffie niet te zuipen.
Heb er geen spijt van trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er maar niet aan wennen dus is waarschijnlijk een persoonlijk iets
14 jaar geleden
dat duurt een pak kopjes. Zeg, een stuk of 15. Tenminste, als je een beetje snel aan smaken went.

De vraag is natuurlijk: Waarom zou je. Je vind de koffie lekker met suiker. Dus gewoon van genieten. (Er vanuit gaande dat je geen 10 kopjes per dag met 10 klontkjes drink, zijn de calorien die je van een theelepel suiker in je koffie krijgt, ook wel te overzien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een week of twee ne daarna wil je nooit meer met... Verwen jezelf en koop een goed koffieapparaat (espressomachine) en je gaat genieten zonder additieven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat zeer snel als je de suiker {en melk} eruit laat dan weet je weer hoe echte koffie smaakt
ik was er in 2 dagen vanaf
en dan moet je weer eens suiker erin doen dan is hij echt niet lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was in twee dagen gewend aan koffie zonder suiker.

Het duurde ongeveer twee weken om te wennen aan koffie zonder koffie.

Toegevoegd na 1 uur:
Versgemalen Arabica met suiker is net zoiets als 18 jaar oude Highland Park met cola.
14 jaar geleden
Zelf heb ik dit probleem opgelost door een expressomachine te kopen, en via het internet een doos met 64 verschillende soorten koffie. Veel soorten koffie zijn gewoon lekker zonder suiker. Soms wil ik het wat zoet en dan doe ik er een scheutje grappa in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed van je dat je van je suiker af wil :)
Halveer eest je suiker, daar wen je zo aan. Daarna stop je er gewoon mee en na een week of 2 weken lust je niet eens meer suiker in je koffie. Je went er echt snel aan. Misschien is het een idee om een beetje melk in je koffie te doen als je de suiker aan het afbouwen bent als je wat mist? En de suiker niet laten vervangen door zoetstoffen hoor.. die zijn hartstikke slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er maar niet aan wennen. Misschien komt dat doordat je door de gewenning zo nu en dan toch nog een schepje suiker in je koffie blijft nemen... Wanneer je dat zou laten denk ik dat je er binnen enkele weken wel overheen bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval ging dat redelijk snel, vooral toen ik me bewust was dat ik in 4 kopjes per dag 4x 10 gram suiker gooide. Dat is ongeveer 14 kilo! per jaar.

Het stoppen met de suiker was voor mij ook HET moment om er geen melk meer in te doen. Vooral de poedermelk in automaten bevat erg slecht gehard vet.

En als je ook nog overstapt op echt goede koffie, zoals Nespresso, is het leed met een paar dagen geleden.
14 jaar geleden
Ik had vaak een beetje zure smaak in mijn mond, toen ik besefte dat het door de suiker in de koffie kwam ben ik er meteen mee gestopt. Al na een paar weken vond ik koffie met suiker vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker en ook koffie verminderen kan ontwenning verschijnselen geven.
Als ik jouw was zou ik eerst halveren en dan langzaam aan verminderen.
Je kunt in de tweede sessie ook de suiker vervangen door zoetstof.
Denk dat je wel een maand nodig hebt. ( uitzonderingen daargelaten)
Tandarts zal wel blij zijn.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat mensen in je omgeving stoppen met suiker in de koffie, wil het nog niet zeggen dat JIJ dat ook MOET doen.
Ik persoonlijk vind koffie zonder suiker goor.
Als je persé wilt stoppen met suiker, doe je er toch zoetjes in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
wie zegd dat ik MOET stoppen ik vraag me gewoon af of dat snel went
Een week, daarna kan je niet meer terug. De koffie ga je nu voor het eerst misschien echt proeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt voor iedere persoon anders. De één zal het nooit lekker vinden, ik vinden beiden lekker en kan zo overschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden stopte ik eerst met melk in de koffie en daarna ook met suiker. Ik dacht steeds dat ik het vies vond zonder suiker, maar hield vol. Weken gingen voorbij en ik vond het nog steeds vies, die koffie zonder suiker. Op een dag vergiste ik me en deed per ongeluk weer suiker in m'n koffie. Ik nam een slok.... Gatverdamme, wát een smerige koffie! Pas vanaf dat moment wist ik dat koffie zónder suiker veel lekkerder is dan met.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben jaren geleden gestopt met suiker in de thee. Het is even doorzetten en een paar weken later weet je niet beter. Ik heb daarna nog weleens een kopje thee gedronken met suiker (kregen we wel eens in de kleedkamer tijdens de rust van een voetbalwedstrijd) en dan proeft je goed hoe zoet dat spul dan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschilt. Ik denk dat je het geleidelijk aan moet afbouwen. Ineens stoppen met het gebruiken van suiker helpt niet, want dan is de overgang / het verschil zo groot. Probeer, als je er moeite mee hebt, met halve schepjes o.i.d af te bouwen. Gebruik je er nu 3, gebruik dan de aankomende dagen 2,5 schepjes suiker, dan 2 and so on :) Maar misschien ben je na een week al gewend aan je koffie zonder suiker. Wel erg goed dat je het gaat proberen, want veel suiker is echt niet goed voor je. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een week of twee genoeg is om aan te wennen.
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat vrij snel, als je er goed aan bent gewend vindt je het zelfs onsmakelijk mét suiker. sterkte! wel even doorzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij 2 dagen