Hoe zit het precies met het GBA? (uittreksel bevolkingsregister)

Het zit namelijk zo, ik heb morgen een gesprek bij een andere woningbouwvereniging, en daarbij heb ik dus zo'n GBA formulier nodig. Dus ben ik bij de gemeente geweest en heb daar zo'n formulier aangevraagd. Vroeg die mevrouw opeens wat voor uittreksel ik moet hebben, er blijken namelijk verschillenden te zijn, ieder register heeft zo zijn eigen gegevens. Ik vertelde toen waar het voor was en die vrouw zei dus dat ik een formulier met mijn woongeschiedenis nodig heb. Nu heb ik het dus aangevraagd. Maar... is het dat wel? Want de WST zei er ook verder niks over. Alleen dat ik oa dat uittreksel nodig heb, ze zeiden verder geen details. Weet iemand hier iets meer over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

GBA is de administratie van de bevolking in de betreffende gemeente. In die administratie wordt heel veel bijgehouden, meer dan wat er nodig is om op elk formulier te zetten.
Als je nu naar de woningstichting gaat, heeft de woningstichting alleen maar bepaalde gegevens nodig van je, niet alles. Dus wordt er een formulier uitgeprint waarop alles staat wat de woningstichting mag weten van jou.

Er is namelijk een wet bescherming persoonsgegevens, en daarin staat dat er nooit meer persoonsgebonden gegevens mogen worden verstrekt dan wat er noodzakelijk is voor de specifieke toepassing. Of eigenlijk is het andersom: de ontvanger van de persoonsgebonden gegevens mag alleen maar die gegevens opvragen, die noodzakelijk zijn voor dat specifieke gebruik.

Het formulier dat je hebt gekregen, is het goede.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Verschil uittreksel burgerlijke stand en uittreksel GBA

Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand wordt afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de betreffende akte is opgemaakt. Dit betreft meestal een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte. Een uittreksel van de GBA kunt u alleen verkrijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
Ik vermoed dat het hierbij om dit misverstand gaat;
groet