Geen.

Althans, niet de straling waar we het normaal gesproken over hebben wanneer we het over mobieltjes hebben.

Wel een heel klein beetje straling, of eigenlijk beter strooivelden, zoals elk functionerend elektrisch apparaat die afgeeft.

De grootste stroomverbruiker in een mobieltje is de zender. De fabrikant haalt hogere verkoopcijfers wanneer hij met een zo hoog mogelijke standby-tijd kan adverteren. Om die tijd zo hoog mogelijk te laten zijn, zet hij de zender helemaal uit als het niet nodig is te zenden.

In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen.

Wanneer de zender dan toch aan moet, zijn er een aantal trucs om ook dan het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden. Ook die trucs richten zich voornamelijk op de stroomvretende zender.

Het mobieltje kijkt bijvoorbeeld hoe sterk het signaal van de zendmast is. Is dat signaal sterk, dan weet het mobieltje dat de zendmast vlakbij staat, en zal hij op een laag vermogen zenden - de ontvanger in de zendmast is namelijk dichtbij, dus hoeft het mobieltje niet te "schreeuwen".

Is daarentegen het signaal zwak, dan is de zendmast kennelijk ver weg (of er zit een obstakel tussen). In dat geval is het helaas wel nodig op hoog vermogen te zenden (het mobieltje moet "schreeuwen" omdat de ontvanger in de mast anders niets hoort). Alleen in dat geval zal op hoog vermogen worden gezonden.

Je kunt dit makkelijk controleren door je mobieltje naast de luidsprekertjes van je PC te leggen, of naast sommige wekkerradio's of autoradio's. Die laten een storing horen wanneer het mobieltje straalt. Probeer het terwijl je op je mobiel een gesprek aan het voeren bent, dan hoor je direct of jouw testapparaat gevoelig is voor GSM-straling.

Zodra je een apparaat hebt gevonden dat zich door een mobieltje laat storen, kun je een SMS versturen of ontvangen - je hoort dan wanneer en hoe lang het mobieltje straling uitzendt. Hetzelfde kun je doen door te bellen of gebeld te worden.

Als je dan je mobieltje op standby zet, hoor je geen storing meer. Dat komt doordat de zender van het mobieltje dan uit staat.

Toegevoegd na 31 seconden:
(Korte toevoeging staat in reactie, paste hier niet meer.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het mobieltje zal wel bij tijd en wijle even aan de zendmast laten weten dat het nog aan staat. Dan hoor je gedurende korte tijd weer wat storing. Hoe vaak dat is, hangt af van je mobieltje en van je provider. Bij mijn mobieltje blijkt dat eens per vier uur te zijn. Dan maakt hij gedurende ongeveer drie seconden even contact met de zendmast. Mijn mobieltje straalt dus drie seconden per vier uur als het op standby staat. Verder straalt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie uitleg, vriesliefhebbert!
Cryofiel
13 jaar geleden
@hapax, dank je! Ik bedenk me trouwens nog een weetje. Bij sommige mobieltjes raken in sommige buitenlanden de batterijen sneller leeg dan thuis. Bij één van mijn mobieltjes was dat in Polen het geval. Dat komt doordat de provider dan heeft ingesteld dat je mobieltje in dat buitenland vaker dan normaal moet laten weten of het nog aan staat. Ik heb niet gemeten hoe vaak mijn mobieltje in Polen moest laten weten dat het er nog was. In Nederland is het, zoals ik hierboven al schreef, eens per vier uur. Stel dat het in Polen elk half uur is, dan zal de batterij ongeveer acht keer zo snel leeg zijn als normaal wanneer ik mijn mobieltje alleen op standby heb staan. Maar goed, dit is alleen een leuk weetje, het hoort niet meer bij het antwoord op de vraag.
AWM
13 jaar geleden
Mooi antwoord, maar één ding klopt gewoonweg niet:
>In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De >zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen. In de standby-stand zendt ie regelmatig autoregistratiesignalen uit, in de trend van: Ik ben er nog!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Antwoordman, die autoregistratie heb ik beschreven in de eerste reactie, hierboven - mijn antwoord was te lang, dus paste dat stukje niet meer in het antwoord zelf. Autoregistratie betekent (voor mijn mobieltje, en bij mijn provider - bij jou zouden de tijdstippen anders kunnen zijn) dat de zender van mijn mobieltje gedurende vier uur helemaal uit staat. Dan gaat de zender gedurende drie seconden even aan om de autoregistratie te doen. Daarna gaat-ie weer vier uur lang uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik bedenk me net dat er nóg een reden is om de zender van het mobieltje uit te zetten. Dit keer een reden vanuit het netwerk. Elke zendmast heeft een beperkt aantal frequenties tot zijn beschikking. Het beperkte aantal frequenties is één van de redenen dat het netwerk overbelast kan raken wanneer teveel mobiele bellers binnen het gebied van die zendmast tegelijk willen bellen - dan is die mast op een gegeven moment door zijn frequenties heen. Als nu alle mobieltjes die op standby staan continu zouden stralen - dan zouden ze dus continu een frequentie in beslag nemen, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Dus ook vanuit het netwerk is er een goede reden om die mobieltjes hun mond te laten houden.
AWM
13 jaar geleden
Volgens mij kloppen een aantal zaken niet in je betoog.
Ten eerste verschilt het aantal 'keep-alive' messages sterk.
Als je tussen twee cellen inzit kan het wel één maal per kwartier zijn.
Ten tweede nemen die messages volgens mij geen kanaal in beslag. Het is geen simultane gebeurtenis, ik denk dat daar een apart service-kanaal voor gebruikt wordt, maar ik kan er geen literatuur over vinden. Jij wel?
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je op een celgrens zit, zullen er inderdaad meer van dat soort berichten worden verstuurd, omdat je mobiel zal wisselen tussen de twee zendmasten. Maar dan praat je over een uitzonderingssituatie. Of die berichtjes nu wel of geen kanaal in beslag nemen is niet van belang, toch? Ze hebben een bepaalde frequentie nodig, en die frequenties zijn schaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd! en duidelijk ook!
als je trouwens van die storing af wilt, moet je je mobieltje op een stukje aluminiumfolie leggen. Werkt perfect!
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat heeft wel als nadeel dat je de kans loopt dat je mobieltje minder signaal van de zendmast ontvangt - dat signaal zou door het aluminium kunnen worden tegengehouden. Het mobieltje denkt dan dat het ver van de zendmast weg is, omdat het signaal zo zwak is. Gaat het mobieltje dan stralen, dan zal het dat op extra hoog vermogen doen, om die "verre" zendmast toch te kunnen bereiken. Veel mensen willen de straling afschermen met aluminiumfolie, zich niet realiserend dat het mobieltje dan des te meer straling gaat uitzenden ter compensatie. Het enige dat ze bereiken is dat de batterij sneller leeg is.

Andere antwoorden (3)

Veel en veel minder dan tijdens het bellen. Met grote tussenpozen zendt ie een signaaltje uit om te vertellen dat ie er nog is. Autoregistratie heten die signalen.
AWM
13 jaar geleden
Een antwoord weet ik niet...ik weet alleen dat ik slechter slaap als er een mobieltje op mijn nachtkastje ligt,dus er komt wel iets vanaf denk ik.Zet ik mijn mobiel uit,val ik sneller in slaap en slaap dan ook beter door.Ik weet niet of dit toeval is hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ouderwetse telefoon niet zo veel, zoals de anderen al vertelden. Maar de nieuwe generatie eye-fones, Androids, blackberries etc, halen steeds tweets etc op. Hoewel er meer data wordt ontvangen dan verzonden, zendt hij wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar zit ook wat in. Hoe meer een telefoon communiceert, hoe vaker er straling van afkomt. Plusje voor dit punt!