Moet je bloemen schuin afsnijden?

Het wordt bijna altijd gezegd als je bloemen koopt. wel schuin afsnijden he..?

Maar ik hoorde eens iemand zeggen dat dat nergens op slaat. Het zou er om gaan dat je dan meer oppervlakte hebt waar de bloemen vocht kunnen opnemen. Maar als je een rietje schuin afsnijdt kan je toch ook niet opeens meer drinken als je een slok neemt? Terwijl dat hetzelfde principe is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur
2K

Het beste antwoord

De capillaire werking (het vochtopzuigend vermogen, even simpel gezegd) wordt niet groter als je stelen schuin afsnijdt. Dus het is inderdaad nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat wanneer je ze afsnijd het oppervlak dat vocht opneemt groter is als wanneer die recht is afgesneden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hoek zorgt er voor dat er meer haarvaatjes open gaan en zorgt er bovendien voor dat de opening niet dichtgedrukt wordt door de bodem van de vaas. Dit zou er voor zorgen dat dat de bloem geen water tot zich kan nemen. Snijden is ook beter dan knippen, omdat bij knippen de haarvaatjes van de steel als het ware worden dichtgeknepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het aantal haarvaatjes blijven gelijk ongeacht de manier waarop je snijd...
Het schuin afsnijden van de stelen helpt wel, maar niet heel veel. Toch is het dus
beter om het wel te doen. Schuin afsnijden zorgt er voor dat de vaten een groter
oppervlak hebben waarmee ze in het water staan. Snij maar eens een kiwi doormidden
(recht en schuin): het schuine deel heeft meer oppervlak. Op deze manier kunnen
bloemen het water beter opzuigen. Maar het is niet zo dat ze opeens meer stengelvaten
krijgen, want dat aantal blijft gewoon hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoeft bloemen niet schuin af te snijden om het oppervlak dat vocht opneemt te vergroten, maar omdat je bij het schuin afsnijden de steel minder hard dicht drukt dan bij recht afsnijden. De vaten blijven door deze manier van afsnijden beter open.